Wrzesień nad polskim morzem i właściwości zdrowotne jodu

Wrzesień to czas powrotu do codziennej rutyny, ale także odpowiedni moment, by wybrać się nad polskie morze. Dużo mniej turystów i zdecydowanie słabsze promienie słońca sprawiają, że przyjemniej jest się zrelaksować, a przy okazji uzupełniać niedobory jodu. Poznaj zdrowotne właściwości jodu.

 

Jod jest jednym z pierwiastków, których nasze ciało potrzebuje do funkcjonowania. Nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować jego odpowiedniej dawki, dlatego trzeba uzupełniać go na inne sposoby, czyli poprzez:

  • spacery nad morzem
  • dietę
  • suplementację

 

Jod w diecie

Jod znajdziemy w niewielkich ilościach w niektórych produktach spożywczych. Poza uzupełnianiem jej poziomu poprzez dietę większość ludzi powinna używać również sól jodowaną, czyli wzbogaconą tym cennym minerałem, aby dostarczyć optymalnej dawki tej substancji.

 

Niedobór jodu

Niedobór jodu przyczynia się do obniżenia produkcji hormonów tarczycy, co może w efekcie prowadzić do niedoczynności tarczycy. Ponadto może powodować senność, zaparcia, nieregularne miesiączki, łatwe przybieranie na wadze, problemy z koncentracją, problemy z poziomem cukru we krwi czy ciągłe uczucie zimna.

Jod jest niezbędny dla prawidłowej pracy tarczycy. Spożywany doustnie wchłania się w żołądku i jelicie cienkim. Następnie uwalnia się i poprzez krwiobieg wpływa na większość komórek w organizmie – wpływa na wzrost, metabolizm, zużycie energii oraz regenerację organizmu.

Ogólnie rzecz biorąc, umiarkowane spożycie jodu poprzez stosowanie soli jodowanej lub produktów spożywczych nie powinno stanowić problemu, ponieważ jego nadmiar jest łatwo usuwany z moczem. Natomiast przedawkowanie jodu może powodować nadczynność lub zapalenia tarczycy.

 

Źródła jodu:

  • sól jodowana
  • produkty spożywcze – owoce morza, warzywa i owoce, ryby, wodorosty czy mleko
  • suplementy diety

 

 

Zalety spacerów nad brzegiem morza

Jest także inna, dostępna bez recepty i w pełni legalna forma uzupełniania niedoborów jodu w organizmie. Chodzi oczywiście o wypoczynek i spacery nad morzem. Rozwiązanie to jest często stosowane, by wzmocnić organizm i chronić przed infekcjami. Poza tym to doskonała forma relaksu i odprężenia. Najlepiej z niej korzystać poza sezonem, kiedy jest mniej turystów.

Jak dbać o odporność jesienią

Okres jesienno-zimowy to czas częstszych zachorowań na przeziębienie i grypę. W jaki sposób poprawić odporność jesienią? Poznaj nasze sprawdzone sposoby.  

Gdzie znaleźć witaminę C

W jakich produktach znajduje się witamina C? To pytanie pojawia się w naszych głowach częściej w sezonie jesienno-zimowym. A szkoda, bo powinniśmy zażywać ten silny antyoksydant przez cały rok, bo wymiata wolne rodniki z organizmu…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *