Co jeść w upalny dzień?

Silne promienie słońca sprawiają, że słupek rtęci w termometrze wzrasta. W upalne dni mamy zdecydowanie mniejszy apetyt. Czy warto zmienić dietę podczas upałów? Co jeść w upalne dni?

 

Upały wpływają na pogorszenie jakości snu, samopoczucie i utratę apetytu. W związku z tym powinniśmy zachować ostrożność. W jaki sposób wyższe temperatury wpływają na nasz organizm?

Ile pić wody podczas upałów?

Każdego dnia powinniśmy wypijać około 6-8 szklanek wody. Zamiast wody można wybierać także mleko, kawę i herbatę oraz inne napoje bez cukru. Warto jednak pamiętać, że napoje zawierające kofeinę mają właściwości moczopędne, dlatego podczas upałów ogranicz ich spożycie. Lepszym wyborem będą soki i koktajle owocowe.

Wyższe temperatury, a co za tym idzie pocenie się, sprawia, że powinniśmy uzupełniać niedobory wilgoci. Oczywiście ilość wypijanych każdego dnia płynów należy dostosować do organizmu, wagi i trybu życia. Sportowcy mocniej się pocą, podczas uprawiania aktywności fizycznej dlatego powinni spożywać więcej płynów.

Zachowaj ostrożność

Okazuje się, że można też przesadzić z ilością wypijanej wody, ale zdarza się to bardzo rzadko. Stan ten może doprowadzić do tego, że nerki nie będą w stanie utrzymać równowagi elektrolitowej, a w efekcie krew będzie bardziej rozcieńczona, co może wpływać także na ciśnienie krwi.

Jakie produkty spożywcze warto jeść podczas upałów?

Najlepsza żywność, którą warto włączyć do diety w upalne dni to ta bogata w wodę. Jeśli chcemy nawilżyć organizm, powinniśmy sięgać po truskawki, cukinie, ogórki, melon, arbuz, sałatę czy seler.

Kiedy chcemy ochłodzić organizm, wybieramy lody i sorbety. Jednak sięgając po nie w upalne dni, możemy sobie wyrządzić krzywdę. Bo zimne jedzenie i napoje mogą dać jedynie krótkotrwały efekt chłodzenia. Ich spożywanie w efekcie prowadzi do wzrostu temperatury, bo organizm w procesie trawienia generuje ciepło.

Podczas upałów jesteśmy spragnieni zimnych napojów, najlepiej z kostkami lodu. Ostatnią rzeczą, o jakiej wówczas pomyślimy, będą gorące napoje. Jednak gorące napoje powodując wzrost temperatury wewnątrz organizmu, pobudzają go do chłodzenia. Również przyprawy takie jak chilli podnoszą temperaturę, a w efekcie przyspieszają metabolizm, powodując pocenie się, które ma chłodzić organizm.

W upalne dni najlepiej unikać żywności, której trawienie wymaga więcej wysiłku. Zatem ograniczmy pokarmy bogate w cukier, błonnik i białko.

Najlepiej jadać lekkie posiłki. Korzystaj z sezonowych warzyw i owoców, by przygotować pyszne sałatki czy zupę chłodnik.

Jak radzisz sobie z falami upałów? Chętnie dowiemy się, co jesz w najgorętsze dni w roku.

Jak przygotować organizm do jesieni

Po woli możemy zapomnieć o intensywnych i gorących promieniach słońca. Przed nami chłodniejsze dni i ze zdecydowanie zimniejszymi nocami i porankami. Wkrótce zaczniemy ogrzewać nasze domy, a ciała otulimy ciepłą garderobą, by uchronić ją przed…

Pielęgnacja skóry jesienią

Jedną z magicznych pór roku jest jesień. Na myśl przywodzi pomarańczowo-różowe zachody słońca i malownicze krajobrazy za oknem. Jednak gwałtowne spadki temperatury nie wpływają korzystnie na kondycję skóry. Jak poprawić kondycję skóry jesienią?  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *