Witamina D, dlaczego jest tak bardzo istotna?

Widzisz na półkach sklepów produkty spożywcze wzbogacone w witaminę D. Zastanawiasz się, dlaczego jest ich coraz więcej? Otóż tę niezwykle cenną witaminę dla naszego zdrowia i organizmu możemy pozyskać ze słońca oraz wybranych produktów spożywczych. Dlaczego powinniśmy regularnie uzupełniać witaminę D?

Witamina D jest niezwykle istotna dla wielu funkcji naszego organizmu – wzmacnia mięśnie, kości, zęby oraz układ odpornościowy. A co się dzieje, jeśli nie dostarczymy jej odpowiedniej ilości do organizmu?

1. Słabe mięśnie

Mięśnie prawidłowo pracują dzięki odpowiedniej ilości witaminy D. Jeśli następuje jej niedobór w organizmie, wówczas mogą pojawiać się bóle mięśni. Często jest to dolegliwość, podobna do infekcji wirusowej, towarzysząca grypie.

2. Bóle i zawroty głowy

Osoby z wysokim ciśnieniem krwi oraz zbyt małą ilością witaminy D mogą odczuwać zawroty i bóle głowy.

3. Częste zakażenia

Kolejnym objawem niedoboru witaminy D mogą być infekcje układu moczowego czy problemy z oddychaniem. Witamina D w wysokim stężeniu jest niezbędna do odpowiedniej pracy komórek układu odpornościowego.

4. Problemy trawienne

Zauważyłaś u siebie zgagę, zaparcia, cekalię lub nieswoiste zapalenie jelit? Czy wiesz, niedobór witaminy D w organizmie może spowolnić trawienie? Podobno istnieje związek pomiędzy problemami trawiennymi a zbyt małą ilością witaminy D.

5. Nadmierna potliwość

Pocisz się nadmiernie, mimo iż nie masz gorączki, to nie jest ciepły dzień, a Ty nie miałaś przed chwilą intensywnego treningu? Do występowania tego problemu może przyczynić się niski poziom witaminy D.

6. Pogorszenie nastroju i depresja

Jednym z popularniejszych objawów niedoboru witaminy D jest pogorszenie nastroju, które może prowadzić depresja. Dobra wiadomość jest taka, że bez problemu możesz przywrócić odpowiedni poziom witaminy D w organizmie, sięgając po żywność, która ją zawiera.

 

Jak przywrócić odpowiedni poziom witaminy D w organizmie?

  • suplementacja witaminą D
  • wzbogacenie diety w pokarmy zawierające witaminę D, czyli tłuste ryby, wątróbka oraz żółtka jaj
  • codzienna, 15-minutowa ekspozycja na słońce minimum 3 razy w tygodniu.

Krótko mówiąc, niedobór witaminy D jest jednym z najczęstszych niedoborów witamin w organizmie. Nie bagatelizujmy go, bo może on mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Wiadomo jednak, że spożywanie posiłków bogatych w ten składnik odżywczy oraz korzystanie z dobroczynnych właściwości promieni słonecznych może przywrócić normalny poziom tej witaminy.

Jak zachować życiowy balans?

Dobre życie, spokój ducha i efektywność w pracy są niezwykle ważne w naszym życiu. Niezależnie od tego, czy chodzisz do szkoły, pracujesz, prowadzisz własną firmę czy jesteś na emeryturze, z pewnością masz własne obowiązki. Jak…

Życzenia Wielkanocne

Wielkanoc to czas otuchy i nadziei. Czas odradzania się wiary w siłę Chrystusa i drugiego człowieka. Życzymy, aby Święta Wielkanocne przyniosły radość oraz wzajemną życzliwość. By stały się źródłem wzmacniania ducha. Niech Zmartwychwstanie, które niesie…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *